Ak máte záujem o montáž LPG systému do vozidla môžete vyplniť formulár.
Na formulárDruh prestavby pre zákazníka znamená iba rozdiel v cene prihlasovacích poplatkov za zápis do technického preukazu. Všetky dokumenty potrebné na zápis do tech.preukazu zabezpečíme a dodáme podľa potreby.
Po preverení možností prestavby sa určí typ prestavby:
Po montáži LPG do hromadne schváleného vozidla, Vám odovzdáme všetky potrebné dokumenty na prihlásenie LPG na OÚoD a dopravnom inšpektoráte. Žiadosť o zápis do TP je potrebné podať najneskôr do 15 dní od dátumu montáže. Poplatky pri hromadnej prestavbe LPG: kolok na OÚoD pri zápise do OEV - 6€ + kolok na dopravnom inšpektoráte - 6€.
Po montáži LPG systému do vozidla, Vám vystavíme všetky potrebné dokumenty pre zápis LPG systému do Vášho vozidla. Následne, najneskôr však do 15 dní od dátumu montáže, žiadateľ vyplní na Okresnom úrade pre cestnú dopravu návrh o zapísanie "Zvláštnej technickej zmeny" - kombinovaného pohonu benzín-LPG do technického preukazu. Poplatky: kolok na OÚoD pri zápise do OEV - 10€ + kolok na Dopravnom inšpektoráte - 6€.
Pred samotnou montážou LPG systému do auta je potrebné podať žiadosť o povolenie prestavby jednotlivého vozidla montážou plynového zariadenia na OÚoD. Všetky potrebné prílohy k tejto žiadosti Vám pripravíme. Platnosť tohto povolenia je 6 mesiacov, preto po vydaní povolenia na prestavbu, musí byť montáž prevedená do 6 mesiacov od vystavenia. Po namontovaní je potrebné vykonať "Zvláštnu emisnú kontrolu" - túto vieme zabezpečiť. Následne spracujeme celú dokumentáciu potrebnú na vypracovanie protokolu o skúškach v štátnej skúšobni. Po obdržaní protokolu o skúškach Vám pripravíme potrebné dokumenty spolu so žiadosťou o schválnie prestavby, ktorú podáte na príslušnom OÚoD. Poplatky: poplatok za povolenie prestavby na OÚoD - 20€, poplatok za zvláštnu emisnú kontrolu cca 35€ ,poplatok za protokol o skúškach v Žiline - 140€, poplatok za schválenie prestavby na OÚoD - 20€, kolok na Dopravnom inšpektoráte - 6€.
Po montáži lpg zariadenia do vozidla je potrebné previesť zápis do TP. Ten sa prevádza na základe dokumentácie - protokol o montáži plynového zariadenia a potrebné prílohy.
Pre správnu funkciu lpg zariadenia je potrebná aj pravidelná kontrola a servisná prehliadka celého systému. Zaoberáme sa servisom všetkých, nielen na Slovensku montovaných značiek LPG zariadení. Tieto prehliadky sa vykonávajú v pravidelných intervaloch. Najlepšie raz ročne alebo najneskoršie raz za 30 000km. Pravidelná kontrola je zameraná na bezpečnú a bezporuchovú prevádzku vozidla. Súčasťou je kontrola tesnosti systému, výmena filtrov lpg ,kontrola správnosti funkcie, prípadne nastavenie riadiacej jednotky - kalibrácie.
Servis a kontroly LPG systémov - najdôležitejšou vecou pre dlhodobo správne fungovanie vozila s LPG, je správne nastavenie spaľovania - má vplyv na životnosť komponentov ako katalyzátor, ventilov hlavy valcov a lambda sond, umiestnených vo výfukovom systéme. V prípade poškodenia týchto dielov vozidlo neprejde cez emisnú kontrolu. Výmena týchto dielov je finančne náročná. Preto u nás kontrolujeme správnosť nastavenia pomocou kvalitných diagnostických zariadení, ale aj priamym meraním emisií vozidla - tie sú najlepším dôkazom správnosti fungovania a dokonalého spaľovania. Zariadenie LPG sa skladá z viacerých komponentov, ktoré vyžadujú kontrolu a údržbu.
Je potrebná na bezpečné a komfortné naplnenie LPG nádrže a nevyžaduje žiadnu údržbu. Najčastejšie je umiestnená na nárazníku alebo v priestore pre tankovanie benzínu.
V nádrži sa uchová palivo LPG v kvapalnom stave. Najčastejšie sa montuje do kufra namiesto rezervného kolesa, ale môže byť aj v tvare valca. Je vyrobená z kovového plechu a spájaná pomocou zvárania. Pred použitím je podrobená kontrola tesnosti a tlaková skúška. Životnosť nádrže je 10 rokov od jej výroby. Po uplynutí tejto doby je potrebné ju vymeniť za novú. Výmena nádrže nie je zložitá ani časovo náročná. Trvá asi 3 hodiny. Cena sa pohybuje podľa rozmeru a typu cca 250-350€ - čo nie je veľa, keď si zrátate ušetrené peniaze za 10 rokov prevádzky.
Rúrky sú výrobné s medi alebo plastu a teda veľmi dobre odolávajú korózii a nevyžadujú žiadnu údržbu. Kontroluje sa tesnosť spojenia s ďalšími komponentami. Hadice sú gumené ,homologované na LPG palivo a teda odolné. Sú lacné, údržba žiadna - v prípade potreby výmena.
Je to zariadenie na zmenu stavu skupenstva kvapalina/plyn na následnú reguláciu tlaku plynnej fázy LPG. Nevyžaduje takmer žiadnu údržbu a pri používaní kvalitného LPG paliva vydrží aj 300 000km. Najčastejšou poruchou je zanesenie , zašpinenie nekvalitným plynom . Oprava spočíva v prečistení a výmene gumených a pohyblivých časti ako tesnenia a membrány, prípadne výmena celého dielu . Zo servisného hľadiska je potrebné v rámci pravidelnej kontroly správne nastavenie tlaku regulátora.
Sú určené na presné dávkovanie množstva LPG vstupujúceho do motora. Je to z hľadiska čistoty najcitlivejší komponent LPG a preto je potrebné ho udržiavať v čistote. Najdôležitejšie pre životnosť je používanie kvalitného a čistého paliva v spojení s pravidelnou výmenou filtrov. V plyne ako palive sa aj napriek dôkladnému čisteniu a filtrovaniu môžu nachádzať nečistoty v kvapalnej podobe, tie potom putujú vedením až do vstrekovačov. Najčastejšou poruchou je zalepenie týmito nežiaducimi látkami. V tomto prípade dochádza k nesprávnemu otváraniu a tým sa znižuje ich prietok šetrnosti dávkovania. Zalepenie sa dá v určitých prípadoch riešiť rozobratím vstrekovača a mechanickým prečistením, ale to nie je možné pri všetkých typoch. Ďalšia možnosť je čistenie ultrazvukom a následne testovanie prietoku na stolici. V určitých prípadoch ani to nemusí pomôcť a vstrekovače je potrebné vymeniť. Výmena môže byť finančne náročná. Cena jedného vstrekovača sa môže pohybuje od 40-120€. Ďalej je rozhodujúca kvalita samotného výrobku a jeho konštrukcia. Naša firma ma dlhodobé skúsenosti takmer so všetkými druhmi používaných vstrekovačov a s ich opravami.
Dôležitou súčasťou vozidiel spaľujúcich LPG palivo, je ich ochrana. Ochrana motora pred následným poškodením sa prevádza viacerými spôsobmi:
Tento systém pomocou obohacovania plynnej fázy paliva špeciálne vyvinutým olejom - maže vnútorné časti motora ako sú hlavne výfukové ventily a pomáha premazaniu a chladeniu jeho dosadacích plôch. V malom rozsahu znižuje aj teplotu spaľovania a tým chráni ich nadmernému opotrebeniu. Nevýhodou tohto systému je počiatočná investícia pri montáži. Cena za montáž nie je súčasťou prestavby na LPG a je potrebné pripočítať 240€. Následne olej potrebný na dolievanie 22€/1liter - na cca 10 000km. Tento systém je spoľahlivý, automatický a nevyžaduje žiadnu obsluhu.
Tento systém pracuje na princípe privstrekovania benzínu počas jazdy v režime LPG. Týmto spôsobom maže a znižuje opotrebenie motora. Je to veľmi jednoduchý a efektívny systém ochrany. Počas jazdy navyše prečisťuje benzínové vstrkovanie, ktoré by sa inak vôbec nepoužívali a mohlo by dochádzať k ich zalepeniu - benzínové vstrekovače sú pri moderných motoroch v kombinácii s nekvalitný benzínom náchylné na upchávanie vstrekovacích otvorov. Tento typ ochrany nevyžaduje montáž dodatočného zariadenia - je to funkcia riadiacej jednotky LPG. Správne nastavenie množstva privstrekovaného benzínu sa prevádza pomocou softwaru a spotreba sa pohybuje do 10 percent (napr: spotreba LPG 10 litrov/100km + 1liter benzínu.
Tento spôsob je kombináciou obidvoch systémov a používa sa iba na najmodernejšie motory napr. GDI od Kia.
4v | 850-1200€ |
6v | od 1300€ |
8v | od 1600€ |
Nastavenie riadiacej jednotky LPG | 25€ servis alebo pred EK |
Nastavenie riadiacej jednotky LPG pomocou OBD diagnostiky + kalibračná jazda | 35€ |
Výmena nádrže LPG | 250-350€ podľa typu, veľkosti nádrže, zložitosti výmeny |
Vystavenie opisu protokolu o montáži LPG | 30-40€ |
Normohodina na všetky služby | 30€/hod. |
Výmena filtrov LPG s prehliadkou a diagnostikou po 15 000km | 40-80€ podľa značky zariadenia |
Bežná vizuálna kontrola LPG + kontrola tesnosti | 15€ |
Nádrž LPG ako jediný komponent podlieha exspirácii - časovému obmedzeniu životnosti. To znamená, že po uplynutí životnosti je ju potrebné vymeniť.
Vozidlo s neplatnou nádržou sa považuje za nespôsobilé na prevádzku a neprejde cez pravidelnú kontrolu STK. Pre bezproblémové prevedenie vozidla cez STK je potrebné mať namontovanú nádrž, ktorá nemá presiahnutú životnosť , tá je predpisom určená na 10 rokov od dátumu výroby. Dátum výroby je umiestnený priamo na výrobnom štítku nádrže, v podobe dátumu výroby a konca platnosti: M/ROK napr: 9/2010-9/2020.
V prípade záujmu o výmenu nádrže stačí jednoducho zavolať alebo napísať, sme na tel.číslo 0905 573 460 a dohodnúť termín výmeny. Cena za výmenu nádrže sa pohybuje podľa jej rozmeru a typu cca 250-350€. Samotnú výmenu prevádzame aj na počkanie cca 2-3 hod. Po výmene nasleduje zápis do protokolu o montáži LPG zariadenia - pokiaľ bolo zariadenia montované na Slovensku. V prípade vozidla dovezeného zo zahraničia aj s pohonom LPG - je potrebné vystaviť potvrdenie o výmene nádrže.
Veľakrát sa stretávame s problémom, že majiteľ vozidla nemá alebo stratil protokol o montáži LPG zariadenia. Tento doklad je akoby veľký technický od LPG zariadenia a je potrebné ho predložiť pri STK a EK. V prípade straty vozidlo nepreje cez STK alebo EK. Vozidlo, ktoré bolo dovezené zo zahraničia aj s LPG tento protokol nepotrebuje - zápis zariadenia do technického preukazu prebehol na základe kontroly originality a zahraničného technického preukazu.
Postup pri vystavení opisu protokolu o montáži LPG zariadenia:
Stačí zavolať na +421905 573 460 alebo zaslať e-mail: info@lpgservis.sk, priložiť VIN číslo vozidla, my Vám opis vystavíme a v prípade potreby pošleme doporučene poštou na Vami uvedenú adresu. Poplatok bude v tomto prípade 30€.
stačí zavolať na +421905 573 460 alebo zaslať e-mail: info@lpgservis.sk, priložiť VIN číslo vozidla, my Vám opis vystavíme a v prípade potreby pošleme doporučene poštou na Vami uvedenú adresu. Poplatok bude v tomto prípade 40€.
Je potrebné identifikovať typ a značku LPG systému a potom kontaktovať zástupcu danej značky a postup konzultovať s ním. Ako zistím kde bolo moje auto prestavané? Je potrebné navštíviť https://www.datagas.sk/ (v spodnej časti sa nachádza sekcia "Overenie montáže" - pre zistenie je potrebné uviesť VIN vozidla).
Montujeme systémy značiek LOVATO, BRC, Prins, Elpigaz, Tartarini. Na tieto značky ponúkame aj servis a predaj náhradných dielov.
Dôležitou informáciou pre zákazníkov je potreba používať kvalitné palivo LPG. V nekvalitných palivách sa môžu nachádzať nečistoty, ktoré spôsobujú zanesenie plynového systému, ako sú filtre, reduktory alebo vstrekovače. Tieto nečistoty môžu spôsobiť nefunkčosť systému. Na chyby spôsobené nečistotami si zákazník nemôže uplatniť záruku. Zo skúsenosti vieme, že kvalitný plyn je: ECO + Slovnaft. Inak platí, že je najlepšie tankovať na pumpách renovovaných značiek napr: Slovnaft, OMV, Shell.
Vo všeobecnosti platí, že spotreba LPG je v priemere o 10 až 15 % vyššia ako spotreba benzínu. To znamená, že pri priemernej spotrebe 10l/100km bude spotreba LPG 11 až 11,5l. Spotreba LPG závisí na prostredí a štýle jazdy vodiča.
V prvom rade sa podľa značky a typu vozidla určí legislatívny postup a vyberie vhodná značka plynového zariadenia. Po dohodnutí termínu montáže, telefonicky alebo osobne, sa následne prevedie montáž a vypíšu sa všetky potrebné doklady na zápis do TP. Po montáži nasleduje zápis zariadenia do technického preukazu na Obvodnom úrade a Dopravnom inšpektoráte.
Dĺžka prestavby je závislá na type vozidla a zložitosti montáže. 4-valec sme schopní namontovať za 1-2 dni , 6-valec za 2-3 dni a 8-valec za 3-4 dni. Tieto časové údaje sú orientačné. Presná dĺžka montáže sa definitívne upresní pri preberaní vozidla.
Prestavba naftových motorov na LPG je veľmi finančne náročná a komplikovaná, z tohto dôvodu sa naša firma týmto typom prestavieb nezaoberá.
Záruka zo zákona trvá 2 roky, alebo do najazdenia 60 000km (čo nastane skôr). Niektorí výrobcovia zariadení však poskytujú záruku až do 100 000km.
Technické kontroly plynových zariadení sa prevádzajú raz ročne. Súčasťou TK je kontrola tesnosti, bezpečnosti a správnej funkčnosti systému. Samotný servis LPG zariadenia sa vykonáva raz za 15 000 km alebo ako určuje výrobca systému.
LPG je syntetizovaný rafináciou ropy alebo zemného plynu, tzn. že sa prevažne získava z fosílnych zdrojov energie. Horí čisto bez sadzí, pričom produkuje len veľmi málo emisií síry (toto množstvo nepredstavuje žiadne riziká znečistenia environmentálneho prostredia). V porovnaní s naftou (42,5 MJ /kg) a benzínom (43,5 MJ / kg) je jeho výhrevnosť vyššia (46,1 MJ /kg). Avšak jeho energetická hustota je nižšia ako u benzínu a nafty, čo má za následok jeho vyššiu spotrebu. Je bez farby, chuti a zápachu, preto sa doň pridáva odorizant (látka s charakteristickou vôňou), aby ho naše zmyslové orgány vnímali. Nie je jedovatý, je však dýchateľný a má mierne toxický účinok.
LPG sa skladá z uhľovodíkov (zlúčenín pozostávajúcich iba z atómov uhlíka a vodíka), najmä propánu (propylénu) a butánu (butylénu), ale aj propénu, izobutánu a izobutylénu. Propán a bután sú veľmi výhrevné, preto sú dôležité zdroje energie. Zvýšením tlaku alebo ochladením ich možno ľahko skvapalniť a plniť do tlakových nádob. Pri skvapaľnovaní zmesi propánu-butánu dochádza k výraznej objemovej kontrakcii (zmenšenie objemu cca 260:1, čo znamená, že z 260l plynnej fázy sa získa 1l kvapaliny). V Slovenskej republike sa používa tzv. zimná LPG zmes (pomer: 60% propánu a 40% butánu) a letná zmes (pomer: 40 % propánu a 60 % butánu). Je to palivo s veľmi priaznivými vlastnosťami, s oktánovým číslom cca 101 - 111).
+ lepšia miešateľnosť plynu so vzduchom, následne lepšia homogenita zmesi a jej mikro a makro zloženie je vyrovnané = vysoký súčiniteľ prebytku vzduchu a rovnomernejšie plnenie valcov,
+ väčšie oktánové číslo LPG = vyššia termická účinnosť motora,
+ nižšie náklady na palivo (cca 50%),
+ nižšie emisie = celková produkcia výfukových plynov je nižšia, motor nedymí = veľmi nízke emisie tuhých častíc,
+ zvýšená životnosť oleja a motora = zníženie prevádzkových nákladov, nedochádza ku karbonizácii,
+ predĺžený dojazd,
+ vysoká rýchlosť horenia = krátky čas spaľovania = možnosť využiť vyššie otáčky motora,
+ plynový motor má tichší chod.
- počiatočná investícia pri kúpe = náklady na rekonštrukciu predošlého motora,
- zmenšený obsah batožinového priestoru prípadne absencia rezervného kolesa,
- nižší výkon motora,
- zákaz parkovať v podzemných garážach,
- menšia hustota distribučnej siete = vybudovanie celoeurópskskej distribučnej siete by bolo veľmi nákladné,
- byrokracia pri vybavovaní potrebných dokumentov.
Niektorí vodiči odmietajú prestavbu svojho automobilu na LPG z obavy o svoju bezpečnosť. Strach v tomto prípade nie je na mieste. Autá na plyn, v ktorých bola montáž vykonaná podľa predpisov, sú rovnako bezpečné ako benzínové. Nádrž umiestnená v automobile obsahuje striktné bezpečnostné prvky, vďaka ktorým je bezpečnosť na veľmi vysokej úrovni. Vzhľadom na umiestnenie v priestore pre rezervné koleso, je plynová nádrž lepšie chránená než benzínová. Aj keby došlo k jej poškodeniu, je z pevnej ocele s hrúbkou plášťa asi 3,5 mm. Nádrž je vybavená bezpečnostným ventilom, ktorý v prípade prerušenia plynového potrubia v zlomku sekundy uzavrie dodávku LPG, čím zamedzí unikaniu plynu. Serióznym dokladom bezpečnosti automobilov s plynovým palivom sú napr. štatistiky nehodovosti, ktoré vysokú bezpečnosť áut s pohonom na plyn každoročne potvrdzujú. Z hľadiska bezpečnosti je veľmi dôležitá aj pravidelná údržba automobilu. Optimálne je každý rok, alebo po najazdení 10000km skontrolovať tesnosť a pevnosť, hadice a ohybné časti, elektrické zariadenie, regulátor, diagnostiku riadiacich systémov a ventil plynu. Samozrejmosťou by mala byť aj výmena tlakových nádob 1x za 10 rokov.
Ak máte záujem o prestavbu vozidla na LPG, môžete vyplniť formulár. Po vyplnení formulára Vaše údaje spracujeme a obratom Vám pošleme inštrukcie spoločne s cenovou kalkuláciou pre Vaše vozidlo.